EIS är nu Sealogy!

Anmäl skada till oss

Om du är försäkrad hos oss, vänligen följ instruktionerna nedan.

Som en allmän kommentar, vänligen kommunicera med oss proaktivt och så tidigt som möjligt och ge så mycket information som möjligt. Detta hjälper både dig och oss att fatta beslut om hur skadan ska hanteras, minimera skadan och betala ut eventuell ersättning snabbt och utan komplikationer.

Kontakta Claims Team:
Sealogy Skade-Hotline: +49 (0)30 214082-20
Email: claims@sealogy.com

Vid viktiga och/eller akuta fall kan du nå vårt skadehanteringsteam dygnet runt, alla dagar i veckan.

Anmäl skada för Tredjepartsansvar

Vid en skada som omfattar tredjepartsansvar, vänligen gör följande:

  • Gör inga erkännanden till de skadade parterna
  • Hänvisa alltid dem till din ansvarsförsäkring. Om du får en betalningsorder eller ett beslut från myndigheter om ersättning, vänligen överklaga eller vidta nödvändiga rättsliga åtgärder inom tidsfristen.

Vänligen notera:Om du grovt negligerar dessa skyldigheter kan detta leda till en minskning av försäkringsförmånerna (inklusive en fullständig minskning till noll) beroende på allvaret av ditt fel. Minskningen sker inte om du kan bevisa att skyldigheten inte har överträtts genom grov vårdslöshet.

Skicka följande information till oss omgående:

  • Platsen där skadan inträffade
  • En kopia av skepparens licens
  • En skaderapport med bilder (digitala) som dokumenterar skadan
  • Kontaktuppgifter, korrespondens och eventuella krav från den skadade parten, om tillgängligt
  • Vid brand, explosion eller olycka: rapport till hamnmyndighet och/eller polis
  • Vid ett sjöolycksfall: loggbok och sjökort med markerad rutt för alla involverade fartyg/personer samt olycksplatsen
  • Vid charter: charteravtalet med villkor samt protokoll för övertagande och återlämning av båten.
TPL Claims Form

Anmäl skada för skrov & maskin

Vid en skada på skrov och maskin, vänligen gör följande:

  • Vidta omedelbart åtgärder för att minimera skadan
  • Vid stöld eller annan brottslig handling av tredje part, anmäl detta omedelbart till närmaste polisstation och lämna in en brottsanmälan
  • För skador som uppskattas över 2 500 EUR, vänligen rapportera preliminärt via telefon till oss
  • Ta bilder (hela båten med båtens namn och det skadade området, detaljerade bilder på skadan med en igenkännbar skala)
  • Skapa en olycksrapport inklusive skisser, och få den underskriven av alla inblandade parter om möjligt
  • Anmäl skadan skriftligen så snart som möjligt via skadeanmälningsformuläret nedan

Efter att vi mottagit din skadeanmälan kommer vår skadeavdelning att kontakta dig för att diskutera de vidare stegen.

Viktigt: Reparation av skadan får endast genomföras efter godkännande från försäkringsbolaget.

H&M Claims Form

Anmäl personskada

Vid en personskada, vänligen gör följande:

  • Om du behöver medicinsk hjälp, gå till ett sjukhus eller kontakta akuthjälp
  • Låt olyckan och dess konsekvenser dokumenteras av en läkare (läkarintyg)
  • Kontakta oss via telefon, helst i förväg via nedanstående telefonnummer
  • Ta bilder på olycksplatsen och de resulterande konsekvenserna
  • Skicka oss besättningslistan och uppgifter om alla ombordvarande personer
  • Skapa en olycksrapport, inklusive skisser, och få den underskriven av alla inblandade parter om möjligt
  • Anmäl skadan skriftligen så snart som möjligt via skadeanmälningsformuläret nedan

Efter att vi mottagit din skadeanmälan kommer vår skadeavdelning att kontakta dig för att diskutera de vidare stegen.

Allmän Skadeanmälan

Anmäl ansvarsskada skeppare eller ansvar professionell skeppare

Vid en ansvarsskada av skeppare eller professionell skeppare, vänligen gör följande:

  • Gör inga uttalanden eller förklaringar till den skadade parten
  • Skapa en rapport om skadan och ta bilder på skadan
  • Anmäl skadan så snabbt som möjligt (senast en vecka) via skadeanmälningsformuläret nedan

Skicka följande dokument digitalt så snart som möjligt efter att du anmält skadan:

  • En kopia av din behörighet/licens
  • Om tillgängligt: vittnesmål
  • En kopia av korrespondensen angående de gjorda kraven
  • Kontaktuppgifter till den skadade parten, inklusive telefonnummer, e-postadress och adress
  • Bilder och skisser av skadan via e-post (e-poststorlek får inte överstiga 5 MB)
  • Olycksrapport från relevant myndighet

Efter att vi mottagit din skadeanmälan kommer vår skadeavdelning att kontakta dig för att diskutera de vidare stegen

Skipper Liability Claims Form

Anmäl skada för charterersättningsförsäkring

Vid en skada för charterersättning, vänligen gör följande:

  • Anmäl skadan så snabbt som möjligt (inom 2 arbetsdagar) via skadeanmälningsformuläret nedan
  • Ta bilder (hela båten med båtens namn och det skadade området, detaljerade bilder på skadan med en igenkännbar bildstorlek)
  • Skapa en olycksrapport inklusive skisser och få den underskriven av alla inblandade parter om möjligt

    Skicka följande dokument till oss omgående (inom 14 dagar) efter att du anmält skadan:

  • En kopia av skipperns behörighet/licens
  • Charteravtalet, inklusive information om ersättningsbeloppet
  • Skriftligt bevis på det belopp som dragits från ditt betalning till charterbolaget.
  • Adress till charterbasen, inklusive telefonnummer och e-postadress
  • Bilder på skadan (se till att e-poststorleken inte överstiger 5 MB)
  • Protokoll för incheckning och utcheckning
  • För stormskador: bevis på vindstyrka (finns hos SMHI)
  • För stöldskador: polisanmälan
  • Fakturor för reparations- eller ersättningskostnader

Efter att vi mottagit din skadeanmälan kommer vår skadeavdelning att kontakta dig för att diskutera de vidare stegen.

Charter Deposit Claims Form

24-timmars skade-Hotline

För att anmäla en skada, vänligen ring följande telefonnummer: +49 (0)30 214082-20 (tyska, engelska). Dagtid mellan 07.00-21.00, +46 31 518 040

Vid viktiga fall kan vår skadehantering nås dygnet runt, alla dagar i veckan.